middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Kopenhagen en de thuisreis

Iedereen bedankt voor de felicitaties en op speciaal verzoek van Jan, is er geen Lang-zal-die-leven voor hem gezongen.

Op onze zeedag nog even een kookdemonstratie bijgewoond en wat leuke recepten gekregen. Verder een briefje in de bus dat we 25% van de excursiekosten in Cherbourg terug krijgen (kunnen we weer een deurtje intrappen). We zien de hele dag door veel kustvaart en ook grote vissersschepen, maar we zijn te ver van land om daar iets van mee te krijgen. Het is koud ook, dus onze truien komen goed van pas.

Zondagmorgen 11 mei zijn we al weer vroeg wakker als we een wat grijzig Kopenhagen binnenvaren. We kunnen rustig ontbijten op het achterdek (in een vest) en zien dat we aanleggen bij het nieuwe cruiseterminal 1. We zijn wat te laat. De organisatie van de ontscheping is niet echt handig. Je krijgt een dag voor de ontscheping bagagelabels in een bepaalde kleur die aan de koffers moeten die je ’s avonds voor middernacht buiten moet zetten. Die vind je de volgende morgen in de terminal terug en die koffers zijn naar kleur gesorteerd. Werkt altijd goed. Iedereen kan wachten waar hij/zij wil als het maar niet op trappen of in gangen is. En dat is precies wat er dit keer wel gebeurt. Er zijn mensen met vluchten om 10:15 die tegen negenen nog bij de uitgang staan omdat ze er niet door mogen terwijl ze (Red 1) allang zijn afgeroepen en ook wij (Yellow 1) zijn al bijna een kwartier opgeroepen om het schip te verlaten voor we eraf mogen. Onze koffers staan buiten opgesteld naast een hek (en dat is wat gek). De efficiëntie van het geheel laat op zijn zachtst gezegd wat te wensen over. Maar aangezien onze vlucht pas ’s middags is, hebben wij geen probleem. Op het aan HAL ligt of aan de Denen die de bagageafhandeling doen, weten we niet. We zitten al gauw in de bus en rijden als eerste weg.

We krijgen een leuke stadsrondrit en gids Una weet overal net voor de andere bussen te zijn. Bovendien is het een informatieve tante, die ook wijst waar het Songfestival was (tegenover het zeemeerminnetje) en vertelt dat Oostenrijk heeft gewonnen, maar dat zij het Nederlandse liedje dat tweede werd, veel mooier vond! Ze laat ons de citadel zien, De Engelse Kerk en het beeld ernaast, de koninklijke wachtkamers aan de rand van de haven en Amalienborg. We rijden langs Nyhavn, Tivoli en al die andere bekende plakjes en bereiken door de nieuwe wijken uiteindelijk vliegveld Kastrup.

Het is druk, maar we zijn vlot ingecheckt en door security. Broodje garnaal als lunch en dan wachten tot onze SAS-vlucht om 15:20 vertrekt. Veel Songfestivalgangers aan boord, allemaal wat moe zo te zien. We rammelen rond 16:45 neer op Schiphol. De Valk-bus brengt ons terug naar de auto en om precies 18:10 rijden we de A4 op. We zijn om halfacht thuis.

Vandaag de koffers leeg gemaakt en troep opgeruimd. Boodschappen gehaald en de laatste foto’s op de PC gezet. De meterstanden gemaild naar Essent (moet ook gebeuren) en genoten van bui naar bui (wat een weer weer). Ondertussen de vele mooie verjaardagskaarten van Jan gelezen.

Ik ga werken aan een fotoboek en als dat er is, zal ik de link nog aan jullie melden, zodat je kunt meekijken als je wilt. Allemaal bedankt voor de leuke reacties en tot een volgende reis of (veel leuker) tot we elkaar weer “in het echt” tegenkomen. Liefs van ons beiden.

On our last sea day I look at a cooking demonstration and received some nice recipes (I will scan them for you Joy). We get 25% refund for the Cherbourg tour with the bad weather and during the day we see a lot of ships and fishing boats but no land. It is rather cold so we are glad we have our sweaters.

It was a bit chaotic to leave the ship, as we were rather late (30 – 45 minutes) and some people had flights within an hour (they have sure missed their fights). We had a city tour and saw the mermaid, the English church, Amalienborg and Tivoli. We drove through the new modern extensions of the city to Kastrup, Copenhagen Airport. That was very busy as yesterday night the Eurovision Song contest took place and a lot of participants, fans etc. were leaving. Our SAS flight was on time and we arrived on time in Amsterdam. We drove home and arrived at 7:30 p.m. After a very nice three weeks trip.

In a couple of weeks I will put the link to my photobook on this site too, so that you can view that if you like.