middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Palermo, Napels en terug richting Rome / Palermo, Naples and back to Rome

Palermo, Napels en terug richting Rome

Nou het gedoe op zaterdag was nog niet klaar want rond vijf uur riep de kapitein om dat we snelheid aan het minderen waren omdat er een patiënt met een helikopter van boord gehaald ging worden. Gelukkig werd de wind op dat moment ook minder, zakte eerst naar kracht 7 en later nog verder. Alle publieke ruimtes op het bovendek waren in verband daarmee ook gesloten. We zagen het ding inderdaad een kwartier later aankomen. Er werd iemand op het dek gelaten en de helikopter bleef cirkelen. We konden rond kwart voor zes op de TV dat er een patiënt werd opgehesen en even later nog iemand, samen met een “redder”. Die ging nog een keer terug om bagage op te halen en toen was alles weer bij het oude. We zijn in een bedaard vaartje verder gevaren richting Palermo. Het lijkt erop dat zaterdag 26 twee keer zo erg is als vrijdag de 13e!

We hebben een hapje gegeten in het zelfbedieningsrestaurant Lido op dek 9 voor we om halfacht naar de bar Crow’s Nest gingen. Die was versierd met vlaggen en rode, witte en blauwe ballons. De Champagne stond klaar met oranje limonade voor de kinderen. We kregen inderdaad bitterballen (kan ze helaas niet opsturen naar Polen Johan of ze moeten plat gedrukt in een enveloppe), kaas en roggebrood met haring.

Vanmorgen rond halfzeven kwam Palermo in beeld en we legden rond acht uur aan met mooi zonnig weer. Nu is het helaas helemaal bewolkt en het heeft net zelfs even een beetje geregend. Wij hebben ons vanmorgen door rijen taximannetjes en koetsiers heen geworsteld om een rondje te lopen. De stad ziet er iets minder armoedig uit dan in 1992, maar wel nog steeds smerig. We hebben de economie geholpen met de koop van een vingerhoedje espresso en een kop cappuccino (lekker voor drie euro samen). De kapitein roept voor we uitvaren om dat de evacuatie gisteren niet voor niks is geweest. De man is direct geopereerd, buiten levensgevaar en aan de beterende hand.

De wind is ´s avonds weer stevig en staat precies op onze zijkant. Tegen de ochtend van maandag de 28e neemt de wind weer af. We zijn rond acht uur in Napels. We lopen om het Castel Nuovo heen, langs Teatro San Carlo waar Othello wordt gespeeld die hier in première is gegaan onder leiding van Verdi zelf en komen uit op Piazza Trieste e Trente. Koffietijd. Dan kijken bij Piazza Plebicito en als men begint te verzamelen voor een demonstratie lopen we terug naar het schip. We zijn net voor de bui binnen. Veel bewolking vandaag en een graadje of 18. We eten op onze 42e trouwdag met een stel uit New South Wales (boven Sydney, onder Brisbane). ´s Nachts is het heel bar en dondert en bliksemt het er ook nog bij.

We zijn vroeg wakker als we Civitavecchia binnenkomen. Ontbijten ook vroeg en dan met weinig mensen melden in het theater. Er zijn wat excursies voor de 212 passagiers die hier aan boord blijven. Wij gaan met z’n 17-en naar Ostia Antica. Dat is de antieke havenstad van Rome aan de mond van de Tiber. Aan het begin van de jaartelling woonden er meer dan 100.000 mensen. Er zijn veel schoolkinderen in groepen met opschrijfboekjes, maar onze gids weet toch steeds mooie plekjes te vinden en kan veel verhalen. Er ligt nog veel bedekt met grond, maar het is zeker de moeite waard hier een keer rond te lopen. Na 2,5 uur lopen zijn we weer bij de bus en rijden naar Ostia Lido voor een Italiaans ijsje (hoort bij het uitstapje). Om twee uur zijn we terug op de boot. Vlug een broodje en om 15:15 weer safety drill. En nu varen we sinds vijf minuten (passeren op dit moment het einde van de havenmond,

In the afternoon of the day of La Goulette (the port we missed) a gentleman is picked up by helicopter and transported to hospital to be operated on. We follow the procedures from the balcony and on our
TV. The next day, the 27th the captain tells that the patient’s life has been saved and that he is recovering.

At night we have a celebration for the king’s birthday. The big bar is full of Dutch flags and red, white and blue balloons. We get champagne and bitter balls (remember them Bob and Joyce?), cheese and herring.

Sunday morning 27the April we arrive in Palermo (Sicily); we find (or is it fight) our way through hordes of taxi drivers and people selling tours. Hardly any women in the streets, just men. We help the economy of this dirty city by buying two cups of excellent coffee for less than 3 euros.

After another rather stormy night we arrive in Naples around 8 in the morning. We take a walk around Castel Nuovo, along Teatro San Carlo (where Verdi first played Othello), arrived at Piazza Trieste e Trente, had coffee and saw Piazza Pebicito. They were preparing for a demonstration there so we went back to the ship and the moment we were in out cabin it started to rain. Now it is cloudy and temperatures are around 18C. We enjoy out 42nd anniversary dinner in the company of a couple from New South Wales. During the night we have a thunder storm and we wake up when we enter Civitavecchia harbour om the 29th.

We have visited Ostia Antica today. That’s the harbour city at the mouth of river Tevere and served Rome. In the ancient time over 100.000 people lived here and we see a lot of the houses, mosaics, the theatre, bath houses etc. Very worthwhile to visit. An Italian ice-cream makes the morning perfect. At 2 p.m. we are back at the Eurodam where we attend the safety drill for the second time and now we just sailed of for the continuation of the cruise towards Copenhagen.