middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Lissabon, Vigo en Portland

Vanmorgen 4 mei de Taag op gevaren. Koude wind, maar aan wal 28-30 graden, dat is wel even wennen. De Torre de Belem was goed te zien en ook het zeevaardersmonument. Onder de grote brug door (dat gaat met al die verdiepingen) en aanleggen tegen de wijk Alfama aan, vlakbij de Praia do Commercio. We konden om 10:15 van boord, hebben nog heel even de drukte afgewacht en zijn toen op de hop-on-hop-off-bus gestapt. Die rijd een ronde van dik anderhalf uur en gaat echt het centrum door en ook naar Belem. Genoten van de rit en de hernieuwde kennismaking met deze Portugese hoofdstad. Ik zit nu naar een legpuzzeluitzicht te kijken (witte huizen met rode daken en bomen ertussen). Ook uitvarend weer veel vuurtorens maar als we bijna buitengaats zijn, komt er een grote mistwolk aanzetten.

Op 5 mei alweer redelijk weer als we de baai bij Vigo invaren. Spannend om te ontdekken hoeveel geleidingslichten er hier op de rotsen staan. We leggen om tien uur aan en melden ons voor de transfer naar Santiago de Compostella. Weliswaar niet lopend, maar we hebben wel even in the kathedraal gekeken tijdens de pelgrimsmis om twaalf uur. We kijken rond de kathedraal naar de parador (staatshotel in het paleis van Ferdinand en Isabella). En we komen overal wandelaars en fietsers tegen. We drinken chocolade met churros en eten gamba’s voor we langzaam weer afzakken naar het parkeerterrein en de terugrit van een uurtje door het groene Galicië beginnen naar Vigo via Pontevedere. Het kost e3nige moeite om aan boord te komen, want de havenpolitie heeft een geheel eigen security systeem (mannen en vrouwen worden gescheiden, want vanwege de broekriemen die af moeten hebben de kerels veel langer werk dan de vrouwen – meestal is het andersom) J. Om kwart voor zes varen we weer.

Marjoleine en Jan fijne vakantie in Duitsland! En Riekje en Roel ook fijn varen langs oude plaatsjes. Succes met de sluizen!

De borrel op 5 mei met de kaptein hebben we maar laten zitten (rond acht uur ) want toen zaten we net lekker te eten. We schommelen nu (6 mei) midden in de Golf van Biskaje en gaan zo dadelijk naar een Mariners brunch (weer een tegeltje). Verder heel kalm vandaag. Alleen maakt kapitein Henk Keijer excuses omdat hij iedereen vanmorgen heeft wakker gemaakt met een brandalarm. Loos alarm, maar het systeem en de bemanning heeft zeer goed gewerkt. Beetje kijken hier en daar. Bewolkt en een graad of 15-18. Af en toe een schip met containers of cruisemensen en soms iets dat gesleept wordt. We eten weer met een stel Aussies, waarvan er zo’n 600 aan boord zijn.

Woensdagmorgen 7 mei naderen we Portland. Vroeg op om de vuurtorens te zien op dit lange schiereiland. Het duurt even voor we aan wal mogen; ze zijn vrij strikt hier. Maar er is een gratis shuttlebus naar Weymouth. Die gaat over de grote zand-en-grint-bank tussen Portland en de Vaste wal. Weymouth is de plek van de Olympische zeilwedstrijden 2012, maar daar zie je weinig van terug. Het is een typisch kneuterig Engels badplaatsje met een mooi breed strand en allerlei pastelkleurige winkeltjes. Allerlei Malle-Pietjes-tenten met spullen die mensen niet meer willen hebben zijn open en aangezien Amerikanen gek zijn op antiek …. We hobbelen rond, drinken koffie op een terras en gaan terug als de lucht te donker wordt. We stappen in de bus (die geen zin heeft, want de motor slaat af) als het gaat druppelen. Het is maar een graad of 13.

Joy, the theatre in Cartagena dates back to the Romans, but it was not covered with lava, just with sand, dust, and rubbish. They simply have built other things on top of the old things. It is beautiful though. We have nog been all the way up to the rock as there was a waiting time of 1,5 hour. A Maroc is real close to Europe!

This morning (4 May) we sailed into Tago River to stop in Lisbon. I was very cold but once off the ship in Lisbon it was between 80 and 85 F. We did the hop-on-hop-off tour (took over 1,5 hours) through this beautiful city. Now I am looking At a jig-saw-puzzle like part of Alfama, the oldest part of Lisbon (white houses, red tiled roofs and trees in between). Sailing out another lot of lighthouses until we leave the river, because the Atlantic presents us with a thick fog.

On May 5 (in the Netherlands that is liberation day) we arrived in Vigo and had a transfer to Santiago de Compostella, famous for the pilgrim route and the cathedral. We attended part of the pilgrims mass and also saw the beautiful buildings and squares around the church. We had chocolate with churos and later gambas for lunch. On the way back through beautiful green Galicia we passed Pontevedere before arriving back in Vigo. We have just left as I am writing this part of the storey. We don’t go to the drinks with the captain reception as we are just having dinner at the same time.

We are now (May, 6) rolling in the middle of the Gulf is Biscay, we have scattered clouds and temperatures in the high 60. Later we have a Mariners Lunch. We only see a couple of other ships today. Dinner tonight is formal and we eat with another Australian couple.

On May7 we arrive in Portland, England an island connected to Weymouth on the main land by a pebbles and sand bank. The Olympic sailing regatta was here in 2012, bus there are few things to be found back from that event. Lots of small shops, several church sales and all kinds of pink, yellow and light blue houses. We go back to the ship when big clouds come in and it starts to rain a little.