middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Op naar Cartagena en verder naar het westen / on our way to Cartagena and further west

De safety drill achter de rug zijn we de 29e tegen halfvijf uitgevaren. Ook nu weer behoorlijk wat wind, maar niet zo gek als de laatste paar nachten. Toen ik even uit bed was tussen één en twee vannacht zag ik uit het raam Sardinië (we hadden de Paseo Bonefacio al achter de rug). En vanmiddag heeft de kapitein ons een weersverbetering beloofd. Het is zonnig en fris, maar je kunt wel goed aan dek lopen en met een jack aan zitten op deze oude-koninginnedag. We varen nu langs Menorca en later Mallorca. Vanavond moet pakkie 1 weer aan, want het diner is formal. Verder vermaken we ons wel.

Na een zeer kalme nacht en vroege ochtend varen we op 1 mei om halftien Cartagena binnen. Een mooi beschermede baai met een prachtige jachthaven. Niet van die protserige dingen als in Monaco, maar meer type Ab en Annemieke, Jacqueline en Gerrit en Joke en Klaas. We liggen vrijwel tegen de stad aan. De muren van de stad zijn goed te zien en ook het castello torent hoog boven het centrum uit. We lopen naar de Calle Major en bezoeken het Teatro Romano (pas in 1988 herontdekt). Heerlijk weer en mooi museum er omheen. Koffie en beetje rondlopen voor we teruggaan. We scoren hier ook nogal wat vuurtorens, dus Jan is in zijn element. We zijn trouwens nu op het westelijk halfrond aangekomen, bijna 1 graad westerlengte. Tegen zessen varen we tussen de pieren door.

Ook deze nacht is de zee heel glad en vrijdag 2 mei als een spiegel. Jan ziet enkele dolfijnen en later komt er een heel school langs gezwommen. We halen koffie en rond halftwaalf zijn we aan het dek om het binnenvaren van Gibraltar te volgen. Helaas is het erg heiig, we kunnen de top van de rots niet zien. Als we na de lunch aan ons rondje met de bus beginnen schijnt de zon volop. We zien de vele forten die hier dor de Britten gebouwd zijn en rijden door een aantal tunnels. Op Europa Point staan we naast de vuurtoren en we kunnen aan de overkant van het wat Sidi Musa zien, een berg in Marokko en aan de andere kant van de baai Algeciras, de Spaanse terminalhaven. Daarna naar het Rock Hotel voor sangria en tapas en dan een ritje door de stad naar de Spaanse grens (zes rijen dik staan de auto´s om daarheen te gaan). Wij keren om en steken opnieuw de start- en landingsbaan van het vliegveld over om terug naar de Eurodam te gaan. Mooie zonsondergang. We blijven hier tot elf uur vanavond. Uitvaren hier is erg leuk, heel veel lichtjes.

Zaterdag 3 mei gaan om zeven uur de eerste excursiegangers in Cádiz al van boord. Cádiz ligt op een schiereiland en is omgeven door de Atlantische Oceaan. Wij ontbijten eerst en pakken rond halfelf de hop-on-hop-off-bus. De stad was in de Romeinse tijd al belangrijk en er zijn nog diverse oude gebouwen terwijl er ook onder de stad nog val alles te vinden zal zijn. We stoppen bij Playa de la Caleta voor zand en een vuurtoren. Doet prettig aan en het is heerlijk weer.

We sailed away the 29th at 4:30 pm and had wind again, though not as bad as the last couple of nights. During the night we went through Paseo Bonefacio between Corsica and Sardine and have Menorca on starboard now (later to be followed by Mallorca). Tonight’s’ dinner is formal.

After a night and morning with the sea like a mirror, we visit Cartagena on the 1st of May. This city dates back to Roman times and we visit the Teatro Romano (was only re-discovered in 1988). Just walked around and enjoyed the lovely weather. Jan has seen a lot of lighthouses the last few days, so he is very happy!

On Friday morning we spot a lot of dolphins in the mirror-like sea. At 11:39 a.m. we are on deck to see how we enter Gibraltar. It is foggy, so we cannot see the top of the rock. When we do our little tour to Europa Point with its lighthouse it is sunny. Across the bay we see Algeciras, the Spanish container and ferry harbour and on the other side of Strait Gibraltar we can see Sidi Moussa a mountain in Maroc. We have sangria and tapas in a hotel en drive through this town with all the fortresses to the Spanish border crossing the runway of Gibraltar airport, We stay here till 11 p.m. Lovely sunset.

Saturday the first people for the excursions leave the ship at 7 a.m. we take the hop-on-hop-off-bus around 10:30 a.m. and we see a lot of this old city surrounded by the Atlantic Ocean. In Roman times it already was an important harbour. We get of near Playa de Caleta to get some sand (number 600+ by now) and the lighthouse. The weather is very nice and this place is worth a visit.