middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Cherbourg en Zeebrugge

We zijn gisteravond begonnen Aan de oversteek van het Kanaal en vanmorgen 8 mei aangekomen in Cherbourg, Daar hebben ze iets met paraplu’s geloof ik, tjonge wat een nattigheid. We zijn mee geweest met de excursie naar Cap de la Hague. Onderweg gestopt in het piepkleine haventje van Port de Racine waar we bijna wegwaaiden. Iedereen dik binnen de tijd terug. Een stukje verder in Goury konden we de vuurtoren redelijk van dichtbij bekijken, maar het plensde zo hard dat een goede foto vrijwel onmogelijk was. Bovendien was daar ook alles gesloten (want 8 mei is Bevrijdingsdag). Opnieuw was iedereen in vijf minuten weer in de bus en gingen we op naar Le Nez de Jobourg, een uitzichtpunt vanaf 128 meter boven zee op de kliffen en op de vuurtoren, maar de zee was niet te zien. Paulus de Franse boskabouter (verder PdB genoemd) die onze gids was, zei in een soort ALLO-ALLO-Engels dat we omdat we zo vroeg waren daar op dat parkeerterrein ruim een uur moesten blijven. Over wat DAAR was en WAT we eigenlijk zouden moeten zien, vertelde PdB niks. Protest uit de bus hielp niks, want PdB mocht van zijn baas niet eerder terugkomen dan de tijd die voor de excursie stond. Ze kunnen kennelijk niet bedenken dat je ook een afspraak kunt maken met een lokale “horekaffer”, maar opnieuw was alles gesloten. Toen langs de enorme plutoniumafbreektoestand terug naar Cherbourg voor een rondje nutteloos door wat wijken rijden maar niet naar de boot voordat er vier uur om waren. Trouwens tot overmaat van ramp begon de PdB ook nog te zingen (Frère Jacques, La Vie en Rose, Yellow submarine en meer ellende). PdB liep ook een jaar voor, want beweerde dat Europa 70 jaar geleden bevrijd is (dat begon 69 jaar geleden in juni 1944 (mei volgens hem), maar het was pas in 1945 in mei voor elkaar). Kortom, dit stelde niks voor! Aan het weer is niks te doen, maar iets meer fantasie en creativiteit zou leuk geweest zijn.


Nu lijkt het ietsje helderder te worden, dus we hopen het beste voor morgen. We zouden rond vijf uur uitvaren, maar toen stond er zoveel wind, dat kapitein Henk omriep dat we zelfs met hulp van “the one and only tug boat of Cherbourg” niet veilig de haven uit konden. Kortom, misschien vanavond als de wind wat minder wordt. Na het eten rond kwart voor tien was het zo ver, met hulp van de tug boat voeren we de haven uit, richting Zeebrugge. We varen ruim 22 knopen dat is behoorlijk hard. Weer eens wat anders, een haven waar je niet uit kunt.


Als ik net de slingers (“simbollikkelie” zou PdB gezegd hebben) heb opgehangen op 9 mei (69 is Jan vandaag), lezen we dat we om tien uur aan gaan leggen en niet om acht uur (lijkt logisch) en dat we ook vanavond later vertrekken. Het is heel druk met schepen hier.


We vertrekken tegen elf uur voor een rit naar Gent, want hier blijven willen we niet en een rit naar Nokkie (zo spreekt de cruise director Knokke uit) zien we niet zitten. Harde wind, temperatuur 13-15 graden en mooie luchten. De gids is een Zeeuwsvlaming die begint met chocolaatjes uitdelen en plattegronden van Gent en hij is erg informatief. We rijden door het Meetjesland waar we ooit zo’n 40 jaar geleden nog eens een tweedaagse hebben gelopen. In Gent varen we over de Leie langs prachtige oude panden en panden die het best zouden verdienen opgeknapt te worden. We stappen midden in het centrum van de boot. Tijd voor even rondkijken en een kop koffie. Als we voor de terugvaart naar de bus weer in de boot zitten begint het te regenen; paraplu’s worden rondgedeeld zodat we redelijk droog overkomen. De terugrit is anders en we rijden langs het randje van Brugge, zien er nog twee stadspoorten en vier molens. Uiteindelijk zijn we tegen vieren terug op de Eurodam. Die wordt de hele dag door tug boats tegengehouden, want er staat nog steeds veel wind. We vertrekken rond halfzeven voor de laatste 36 uur varen naar Kopenhagen. Alle dekken aan de bakboordkant )Port/side’ zijn gesloten, want er staat op dat moment hurricane force op (we zien op onze TV 73 knopen). Het is zodanig dat de loods niet van boord kan; de kapitein roept om dat die nu een gratis cruise naar Kopenhagen is aangeboden en dat hij daar graag gebruik van zal maken.


’s Nachts om een uur of twee als ik even wakker ben, zijn we dwars van Texel. En als we 10 mei opstaan zien we dat we “scherp varen”, niet door de Duitse bocht, maar dwars over. De wind is veel minder en het is wat grijs, maar dat is het nu in Nederland ook. Een rustige zeedag.


Morgen gaan we tegen halfnegen van boord en na een stadsrit worden we op het vliegveld gedropt. Van thuis zal ik er nog wat foto’s bij zetten.


Yesterday night was started crossing the English Channel and this morning we arrived in Cherbourg, where they have a special relation with umbrellas . It was raining and very windy on this 8th of May, French liberation day, Everything was closed and we did not see anything during our excursion to Cap de la Hague. It would not have been a problem if driver and guide (a kind of leprechaun, singing all kinds of famous French songs and speaking with a terrible accent) would have dropped us at the Eurodam earlier, but they kept us waiting on a parking lot near Le Nez de Jobourg for almost an hour and then drove around in circles in Cherbourg until they could drop us of, They could not help the weather, but they were as flexible as concrete and just as creative. Besides at the moment we should be leaving the wind is so strong that even with the aid of “the one and only” tug boat, we cannot safely get out off the harbour. We have to wait from 5 p.m. to 9.45 p.m. before we sail away.


Thus we will arrive in Zeebrugge at 10 a.m. instead of 8 a.m. on May, 9. Thus, Jan’s 69th birthday will be in Belgium after all. We leave for Gent around 11 a.m. and have a much better guide than yesterday. In Gent we have a trip in a small canal boat and we can see some beautiful medieval houses along the River Leie, a Belfort, the castle and some monasteries. Halfway we have one hour time to walk around have coffee or to buy chocolate or beer. Back on the boat it starts raining but the boats man came prepared and gives out umbrellas. On the way back to Zeebrugge we drive around the centre of Brugge and can see the city walls, a few of the old gates and the four remaining windmills on the walls. Around 4 p.m. we are back on the Eurodam. Two tugboats are alongside to puss the ship to the dock, as the wind is very strong. We will leave for the last 36 hours at 6:30 p.m. and will sail around the Netherlands towards Denmark. Winds up to 73 knots make it impossible for the pilot to leave the ship, so he gets a free cruise to Copenhagen. On Sunday morning we will leave the ship in Copenhagen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!