middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Monaco, een dag op zee en Tunesië/ Monaco, a day at sea and Tunesia

Het uitvaren uit Livorno langs de Nieuw Amsterdam, het zusterschip van de Eurodam, is leuk. Veel getoeter! Donderdag 24 april liggen we om een uur of acht in de haven van Monaco. We zijn daar het grootste schip tussen al die glanzende motorjachten. Er ligt echt voor een vermogen aan boten in deze haven (en er zijn er nog een paar). We lopen tegen tienen de wal op en vinden het zonnebootje dat de haven oversteekt, zodat je bij het Casino kunt komen. Er hangt nog een trouwfoto van de Prins met zijn vrouw (ze is er nog niet afgeknipt). Er worden overal al voorbereidingen getroffen voor de Grand Prix over een paar weken. We gaan met een paar liften omhoog (alles is volgebouwd en er is weinig vlakke weg) tot het terras van het Casino. Jan loopt een stukje verder naar een strandje en later drinken we samen koffie (zou je niet alle dagen doen als je meer dan 10 euro moet betalen voor twee bakkies). We kuieren weer terug en maken foto’s van het schip en later vanaf het schip van de wal. We blijven hier tot een uur of elf vanavond.


In de loop van de nacht gaat het harder waaien en als we op de 25e opstaan zien we veel wolken en aan het eind van de ochtend regent het zelfs even. We hebben tussen de middag een Mariners lunch en delen de tafel met een stel uit Sydney en een stel uit Blokzijl (klein wereldje). We zijn aan het eind van de lunch een tegeltje rijker. En onze badkamerdeur kraakt ook niet meer. Verder lezen we veel en lopen af en toe rond. Mensen kijken blijft een mooie sport.


Na de formal night schommelen we in slaap, want de wind wordt steeds harder. De klok moet een uur terug. Dat betekent dat we toch vroeg op moeten voor de geboekte excursie. We zijn er helemaal klaar voor tegen achten als de kapitein (een Nederlander) omroept dat hij het niet aandurft op het schip zo te draaien dat we de haven in kunnen. We vangen met het grote oppervlak dan teveel wind (kracht 10) en komen mogelijk in ondiep water terecht. Om een lang verhaal kort te maken, er volgt een herhaling van Ketchikan, Falkland Islands en Yalta. We draaien terug, geen Carthago, Sidi bou Said of Tunis vandaag en we gaan langzaam richting Sicilië. Dat is dus een extra zeedag. Als we terugkomen van de koffie klinkt er een brandalarm. Rook op dek 3 bij reddingsboot 11 wordt er omgeroepen. Enkele minuten later blijkt dat in verband met een oefening voor de bemanning die gepland was, er een rookgenerator is aangezet die te vroeg is gaan dampen. Gelukkig vals alarm maar met de geruststelling erbij dat alle bemanningsleden binnen enkele minuten op hun post waren. We keutelen ook vandaag rond en kijken eens hier en daar. Om halfacht is er een borrel voor de Nederlandse passagiers vanwege Koningsdag (bitterballen?).


On April 24 we arrive in Monaco harbour around 8 a.m. and are the biggest ship between all those enormous yachts. There is a small ferry crossing the harbour to the other side. After two elevators we are on the terrace near the famous Casino. Jan walks on and goes down to the beach to get us some sand. We have coffee (very expensive here) before going back. We makes a lot of photos and will stay here until about 11 p.m. During the night the wind gets stronger and it is a bit grey and cloudy when we get up Friday morning. We go to the Mariners lunch and join a couple from Sydney and a couple from Blokzijl (a very nice small Dutch village not very far from home). As it is a sea day we watch people, walk around and read a lot. Tonight is a formal night and we share our meal with a couple from England, one from Tasmania and a mother and daughter from Utrecht,


During the night towards Saturday April 26 the storm gets stronger reaching force 10 in the morning. We have to put the clock one hour back. That’s for nothing as the captain comes on at 8 a.m. to tell us the winds are too strong to get into the harbour safely. So no Carthago or Tunis today. So now we are slowly on our way to Palermo on Sicily. During to morning we also have de fire alarm, but that’s due to malfunctioning of a smoke generator they use for practising. The crew was ready within a couple of minutes and everybody could rest assured. Tonight there is a drink for the Dutch passengers and crew because today the birthday of King Willem-Alexander is celebrated.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!