middellandse-naar-oostzee.reismee.nl

Naar de Eurodam en onze eerste vaaretappe naar Livorno – To Eurodam and our first stop Livorno

We hebben al voor het ontbijt dinsdagmorgen de 22e de koffers op de gang staan en die zien we terug in onze hut aan boord. Wij moeten wachten tot tegen elven voor er een grote bus komt, waar we met elf andere passagiers worden ingeladen (of is het gelaten) voor de rit van een klein uur naar Civitavecchia. We waren hier al eerder, dus het verbaast ons niet dat we dik 10 km voorbij de afslag pas van de Autostrada af gaan om naar de haven af te zakken. Het inchecken gaat supersnel en de rest ook. We zijn rond één uur in stateroom 4004 en een van onze twee koffers is er al, even later gevolgd door nummer 2 die door steward Ibrahim (uit Jakarta) en zijn collega Lucia (uit Jogjakarta) wordt gebracht. We gaan om te beginnen naar de Rembrandt Dining Room voor de Mariners lunch (dat is een speciale lunch voor recidivisten). Sloepenrol is om kwart over drie (sindsdien weten we weer wat voor herrie dat maakt) en om vier uur varen we weg uit de haven. Prachtig weer.

Om een uur of zes op woensdagmorgen 23 april horen we aan het motorgeluid dat we bezig zijn Livorno binnen te varen. Wij kunnen uitslapen, want we hebben geen excursie geboekt. We waren immers al in Pisa, Florence en Cinque Terres, evenals in Siena. We ontbijten rustig en gaan tegen halftien van boord. We stappen in de shuttlebus naar het centrum van Livorno. Een stad met een oud centrum, omgeven door muren (of wat daar nog van over is) en ook een gracht vol met motorbootjes. We lopen rond over een groentemarkt, drinken koffie en kijken even in de sobere Duomo. Verder is alles ongeveer opgebroken en barst het overal van de auto’s. We gaan dan ook na rond gekeken te hebben vlot terug aan boord. Mooi op tijd voor de lunch.

We hebben gisteren gehoord dat er op deze eerste 7 dagen ongeveer 150 Nederlanders aan boord zijn (er kunnen ruim 2100 passagiers op het schip), de bemanning bestaat uit nog eens 800 personen.

Vanavond varen we rond zeven uur weer uit om morgen aan te komen in Monaco.

We left the hotel by bus at 11 a.m. on Tuesday morning. It took about an hour to reach Civitavecchia (you are 10 km passed the harbour before the Autostrada ends and you driver down to the harbour. We settled for the Mariners Lunch (special for returning passengers) and attended the compulsory safety drill. At 4 p.m. we left for Livorno. The weather was lovely.

This morning we woke up when we were entering the Harbour of Livorno. We could sleep-in as we did not have an excursion booked. Later we took the shuttle downtown to have a look at this walled city (or better it sued to have a wall and a canal, but a lot is in ruins). We saw a green market, some canals, had a coffee and visited the Duomo before returning to Eurodam. There are about 150 Dutch passengers among the 2100. The crew is about 800 persons.

Tonight we’ll leave for Monaco at 7 p.m.